BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

tolong klik klik heartbeat ummi nie k.tq

Ahad, 20 Februari 2011

Teka Makanan Giveaway


kekawan klik banner ni...
tarikh tutupnyerr 18.3.2011
jawapan

satay
som tam(sejenis salad thai dari betik muda )

Sabtu, 19 Februari 2011

LUCKY DRAW LITTLE CUTE ANIMAL 2011

klik banner kalu nak join
11.3.2011 tarikh tutup

tag
 nana






Jumaat, 31 Disember 2010

MURAHKAN REZEKI

Antara ibadat sunat yang dianjurkan dan menjadi amalan Rasullullah SAW sendiri ialah sembahyang sunat Dhuha.Banyak hadis-hadis yang mengalakkannya dan menyatakan keutamaannya, antaranya dalam riwayat Abu Hurairah katanya:

“Kekasihku Rasullullah SAW telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat sembahyang Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Dalam riwayat yang lain Rasullullah SAW pernah bersabda yang maksudnya : “Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah (sebagai ganti) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat sembahyang Dhuha .” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Adapun kelebihan sembahyang Dhuha itu sepertimana di dalam kitab “An-Nurain” sabda Rasullullah SAW yang maksudnya : “Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan.”Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : “Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya aku segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.” (Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi)

Dan daripada Anas bin Malik Radhiallahu ‘anhu berkata: “Aku mendengar Rasulullah SAW berkata: “Barangsiapa yang mengerjakan sembahyang sunat Dhuha dua belas rakaat dibina akan Allah baginya sebuah mahligai daripada emas” (Riwayat Ibnu Majah dan Tirmidzi)

Waktu sembahyang Dhuha ialah dari naik matahari sampai se-penggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir tetapi disunatkan dita’khirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik.
Cara menunaikannya pula adalah sama seperti sembahyang-sembahyang sunat yang lain iaitu dua rakaat satu salam. 

Boleh juga dikerjakan empat rakaat, enam rakaat dan lapan rakaat. Menurut sebahagian ulama jumlah rakaatnya tidak terbatas dan tidak ada dalil yang membatasi jumlah rakaat secara tertentu, sebagaimana sebuah hadis yang diriwayatkan oleh ‘Aisyah bermaksud :”Adalah Nabi SAW bersembahyang Dhuha empat rakaat dan menambahnya seberapa yang dikehedakinya.” (Hadis riwayat Ahmad, Muslim dan Ibnu Majah)

Dalam sebuah hadis yang lain Nabi SAW bersabda bermaksud : ” Barangsiapa yang menunaikan sembahyang sunat Dhuha sebanyak dua rakaat tidak ditulis dia daripada orang-orang yang tidak lalai daripada mengingati Allah dan barangsiapa yang menunaikan nya sebanyak empat rakaat ditulis akan dia daripada orang-orang yang suka beribadat dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak enam rakaat dicukupkan baginya pada hari tersebut, barangsiapa menunaikanyan sebanyak lapan rakaat Allah menulis baginya daripada orang-orang yang selalu berbuat taat, barang siapa yang menunaikannya sebanyak dua belas rakaat Allah akan membina baginya mahligai didalam syurga dan tidak ada satu hari dan malam melainkan Allah mempunyai pemberian dan sedekah kepada hamba-hambaNya dan Allah tidak mengurniakan kepada seseorang daripada hamba-hambaNya yang lebih baik daripada petunjuk supaya sentiasa mengingatiNya,” (Riwayat At-Thabarani ).

Untuk mengamalkan sunat Dhuha, yang bekerja, dicadangkan mengambil wuduk di rumah. Selepas itu kita akan menaiki kenderaan dalam keadaan berwuduk ke tempat kerja dan insyaallah mendapat perlindungan Allah S.A.T semasa perjalanan. Bila sampai ke tempat kerja terus mengerjakan sembahyang Dhuha.
Adapun niat sembahyang Dhuha ialah : ” Sahaja aku sembahyang sunat Dhuha dua rakaat kerana Allah Taala “
Bacaan surah yang digalakkan adalah seperti berikut:

Cara1 Cara2 Cara3

Rakaat 1 Al-Syamsy Al Dhuha Al-Kursi 7X
Rakaat 2 Al-Laiil An Nasr Al-Iklas 11X

Doa’ sembahyang Dhuha ialah:

“Ya Allah, bahawasanya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikan itu ialah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindungan Mu. Ya Allah jika rezekiku masih diatas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika ia (dari yang) haram maka sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah, berkat waktu Dhuha, Keagungan, Keindahan, Kekuatan dan Kekuasaan Mu, limpahkanlah kepada hamba-hamba Mu yang saleh .”


SELAMAT TINGGAL 2010......SEMOGA 2011 PENUH ERTI......

      Salam....rasa kemalasan yg agak parah ,boleh di katakan.....hari ni baru...ummi nak entry itu pun untk kenangan meninggalkan tahun 2010 lebih kurang 1 jam mulai dari ummi tngah entry ni dan insyallah sekejap je lg ummi sekeluarga akan tempuhi thn 2011.Ummi berdoa pd hadhrat illahi semoga thn ni kehidupan ummi serta keluarga agar setiap apa yg kami lakukan dirahmati 'NYA' setiap hari,setiap langkah,setiap rezeki mendatang dan kebahagiaan ummi sekeluarga.Harapan ummi,agar kami di murahkan rezeki.....jg,kakak mendapat keputusan cemerlang dlm ppriksaannya thn 2011 iaitu UPSR dan hari ni,besday kakak....HEPY BESDAY KAKAK...ummi sayang kakak ......sehingga hayat dikandung badan.

Sabtu, 18 Disember 2010

BUAH HATI UMMI SELAMANYA

buah hatiku......

putera-puteraku
            O.......mlm td kepala ummi,sakit gile....semenjak 2 menjak ni asyik je sakit kepala,sekeping paracetamol jap je abis.  Alhamdulillah, bangkit dr tidur pg ni,dah hilang sakit.Heeeeemmmmmm.....ummi tak tau nak wat pe pg2 ni pasal kerja rumah dah siap awal,sarapan pg,uncle dah beli,baby lum lg bangun....nyeyak betul dia tidur,dah dekat kul 10pg dah ni aper cite......,dahlah siang ari susah dia nak lelap,dok melayang karenah baby sampai ke petang,orgnya 'active' satu mcm....tak tau dok diam langsung,bawah sikit drpd 'hyper active' kot..... Pg sabtu ni ummi tak rancang lg nak masak ape,nak g mana2,mggkin tunggu mama mai umah,pasal jap nnt mama dah nak berangkat plg kg,dah dekat smggu mama mai jln2 kat k.l.Tp anak2 d hubby ummi pula,plg kg semlm, so agak boring ummi and baby kat cini....Tp so k,ummi ada baby...leh layang manja ummi tiap2 ari, ummi tak kesah ditggl pun tp sekjp je lah.....jgn lama2.Paling manja ngan ummi ank teruna sulung.Kakak paling kuat semangat,kami berdua tak boleh berenggan walau sekejap pun.Baby,of course manja ummi daun keladi.....dialah segala2 nya.Kkadang,dgn kerenah anak2,ummi begitu gembira d bersyukur pasal krn diaorglah ummi dpt mengharungi pelbagai dugaan d halangan dlm hidup ini,Ahamdulillah,diaornglah jg penawar d pembawa rezeki untk kami.....semangat ummi sampai bila2.Biarlah ape mrk nak cakap yg penting hubby org paling sporting bg ummi,krn dia yg selalu mengajar byk ttng karenah dajal2 yg berlagak.....pasal kata hubby mrk ni tergolong dlm golongan bodoh sombong...d mrk ni tak akan sedar diri sampailah apa org rsa dulu baru dajal2 ni rasai sendiri.Sebelum baby bangun,rasanya ummi berhenti dululah...pasal nak g buat bekal, untk mama dlm perjlnnnya nnt msk lauk ke pepe yg patut.

Jumaat, 17 Disember 2010

TEKNOLOGI LAJU




DEWASA ini komputer riba merupakan perkara biasa yang dibawa orang ramai ke mana-mana mereka pergi. Bermula daripada pelajar sehingga kepada usahawan, gajet tersebut menjadi semakin penting dan amat membantu dalam kehidupan seharian.
Namun, rata-rata pengguna komputer riba sering merungut berikutan ruangan menyimpan data dalam cakera keras tidak mampu menampung saiz data yang besar dan banyak.
Justeru, ia menimbulkan kesusahan kepada pengguna untuk memilih serta mengehadkan maklumat tertentu sahaja untuk disimpan.
Menyedari keperluan terhadap ruang penyimpanan yang lebih besar tanpa memerlukan pengguna mengubah suai komputer riba mereka, Iomega Corporation menyediakan sebuah pemacu cakera tambahan untuk pengguna komputer tersebut.
Di kenali sebagai Iomega® External USB 3.0 SSD tersedia dalam saiz penyimpan bermula daripada 64GB, 128GB dan 256GB.
Pemacu cakera tambahan daripada Iomega itu hanya bersaiz poket, 18 inci dan memiliki ciri-ciri keselamatan sebanyak 256 bit bersama perisian pertahanan antivirus binaan dalaman dan di tambah dengan jaminan selama tiga tahun.
Menurut Timbalan Presiden Iomega Corporation Asia Pasifik dan Jepun, Rajeev Mukul, pemacu cakera tambahan Iomega sangat padat serta dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan yang tinggi bagi melindungi fail serta data penting pengguna.
‘‘Apabila anda memiliki data yang amat penting dan mahu memiliki unit penyimpanan data mudah alih yang terbaik maka pemacu cakera tambahan Iomega merupakan pilihan yang terbaik,” ujarnya.
Ia juga memiliki kelajuan pemindahan data yang amat tinggi untuk fail seperti video, gambar digital, grafik dan muzik.
Bagi pengguna yang terdiri daripada jurukamera mahu pun jurugambar ia merupakan calon yang sesuai buat mereka.
Berbanding dengan USB 2.0, ia memiliki kelajuan sehingga 10 kali ganda dan dua kali lebih pantas sama seperti kelajuan pemacu cakera 7200 RPM SATA.
Pemacu cakera tambahan Iomega SSD juga tidak memerlukan kuasa tambahan malah ia boleh terus digunakan melalui sambungan USB seperti biasa pada mana-mana komputer riba mahupun komputer biasa.
Sementara itu, harga bagi pemacu cakera tambahan Iomega SSD juga agak berbaloi dan mampu untuk dimiliki.

Sabtu, 11 Disember 2010

WANITA BERBOHONG

Umumnya, wanita berbohong bukannya disebabkan mereka tiada arah tuju atau cuba mencipta sesuatu perkara yang tidak masuk fikiran. Terdapat beberapa alasan yang mendorong mereka melakukan hal ini.
1. Balas dendam
Sekiranya kamu berani mengkhianati cintanya, dia juga akan berani membalasnya. Bahkan, dia lebih hebat daripada kamu. Walaupun tindakannya itu telah diketahui, mungkin dia sengaja melakukan sedemikian. Ramai wanita mempunyai cara tersendiri saat menghadapi situasi pembohongan yang dilakukan kekasihnya. Malah, dia juga berani melakukannya dengan secara tersembunyi, tanpa pengetahuan kamu.
2. Urutan kasih
Wanita sememangnya menginginkan dirinya dicintai dan dihargai. Apatah lagi, mengharapkan sebuah percintaan yang tiada titik noktahnya. Lebih-lebih lagi daripada insan tersayang. Mereka ingin menjadi wanita pertama di dalam hidup kamu dan bukannya, berada di tangga kedua atau berikutnya. Sekali kamu menduakan cintanya, dia akan berkali-kali mengkhianati hidup kamu.
3. Kekerasan
Kini, ramai wanita semakin sedar tentang pentingnya penghargaan yang patut diterimanya. Salah satunya ialah bersikap tegas ketika pasangannya melakukan kekerasan (umumnya secara fizikal) kepadanya. Mungkin pada awalnya dia akan cuba bertahan, tetapi apabila kamu kembali mengulangi tindakan tersebut, mereka akan meninggalkan kamu tanpa sebaris nota. Mereka yakin, masih ramai lelaki di luar sana yang dapat menghargai dirinya yang jauh lebih baik daripada kamu.
4. Hambar
Wanita begitu gemar hal-hal yang remeh atau kecil. Misalnya, hari ulang tahunnya, hari jadi kamu berdua atau hal-hal istimewa lainnya. Hati-hati bila kamu menganggap semua ini sebagai hal yang remeh. Apatah lagi apabila selama ini, si dia selalu mengurus hal yang melibatkan pengorbanan demi kekasihnya.
Sekiranya, kamu tidak pernah sesekali menghargai apa yang dia lakukan untuk kamu dan mengabaikan hal-hal yang dianggapnya penting, bersiap sedialah menghadapi pertengkaran yang hebat.
5. Seks
Meskipun kamu tidak memberikan perhatian yang sepenuhnya terhadap si dia, ketidakpuasan dalam urusan seks mampu memberi kesan yang mendalam terhadap perhubungan. Ingat, akibat kurangnya layanan seks, ia akan mendatangkan kesan bahaya dalam perkahwinan. Oleh itu, segeralah mencari jalan penyelesaiannya.

BIASANYA wanita akan mencari jalan penyelesaiannya sendiri apabila berhadapan dengan masalah cinta. - Gambar hiasan


6. Cadangan
Saat putus cinta, biasanya kaum wanita lebih cepat 'menderita' ketika menghadapi hari-hari mendatang sebelum mampu bangkit semula untuk hidup gembira.
Ini kerana, sewaktu dia mendapat petunjuk bahawa perhubungan itu tidak dapat dipertahankan lagi, mungkin dia akan mencari pengganti kamu. Jadi, sekiranya kamu benar-benar mencintainya, perbaikilah hubungan kamu dengannya segera.
7. Jejaka bermasalah
Maksudnya, terdapat banyak perkara di sekeliling kamu yang membuatkan pasangan merasakan kamu tidak diperlukan lagi. Sebabnya, selain menjalani hubungan cinta yang sudah tentunya tidak lepas daripada kekangan masalah, kamu juga harus menangani karakter kekasih yang semakin berani. Ingat, dia bersikap sedemikian disebabkan kamu yang memulakannya dahulu.
8. Hubungan tiada kesudahan
Kebiasaannya, saat menjalani hubungan dengan pasangan, wanita menginginkan adanya hubungan yang penuh komitmen, iaitu hubungan yang diakhiri dengan keputusan membanggakan.
Apabila sudah lama menjalin hubungan cinta, tetapi tiada keputusan untuk ke jinjang pelamin, wanita akan berfikir bahawa kamu tidak lagi menginginkan dia dalam hidupnya. Jadi, buat apa menunggu kamu dengan lebih lama?
9. Bosan
Hal ini muncul disebabkan dia terperangkap dalam rutin hariannya sama ada kerja rumah mahupun hubungan yang dijalinkan itu begitu membosankan.
Baginya, jika kamu tidak memberinya perhatian yang diharapkan dan waktu kamu pula lebih banyak dihabiskan untuk urusan lain, biasanya wanita akan mencari jalan penyelesaiannya yang tersendiri. Perlu diingatkan bahawa wanita gemarkan suatu kejutan dan selalu ingin dirinya lebih istimewa.
10. Hubungan tidak diduga
Pada awalnya, dia berasa terlalu selesa saat menjalin hubungan dengan kamu. Tetapi ternyata, dia tidak menikmati kehangatan bersama dan terasa begitu terikat dengan kamu. Tidak hairanlah apabila kamu masih cuba membawanya ke sana dan ke sini, dia mula bersikap dingin kerana sudah menyerahkan seluruh perasaannya kepada insan lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tq sudi klik klik banner heartbeat ummi nie=)